Az „integrált természetismereti tábor”, az „erdei iskola projekt”célkitűzései és megvalósulásának módjai
Az erdei iskola célkitűzései:
- együttműködés kompetenciájának fejlesztése
- csoport kohézió növelése
- személyi felelősség saját tanulásért, teljesítményért
- önértékelés kompetenciájának fejlesztése
- környezettudatosságra nevelés
- környezetközpontú szemléletformálás
- logikai-matematikai készségfejlesztés
- megfigyelés és problémamegoldás kompetenciájának fejlesztése
- kézügyesség javítása
- esztétikai igényesség igényének fokozása
- növényhatározó könyvek használatának elsajátítása
- fontosabb növényfajok és állatfajok felismerése
- élményszerzés
Megvalósulásának módjai:
Az erdei iskola 5 napos programja során, a résztvevő tanulók különböző tanulásszervezési keretek között, természetközeli környezetben sajátítják el az élővilág és az ember által létrehozott, mesterséges környezettel kapcsolatos ismereteket, ill. az azok között fennálló összefüggéseket. A megismerés és ismeretalkalmazás tárgyát az erdei iskola helyszínének természeti, és ember által létesített és szociokulturális környezete képezi. A program megvalósítása a tanulók aktív megismerő tevékenységére alapoz. Az ismeretszerzés folyamatát elsősorban együttműködő (kooperatív-interaktív) tanulási technikákra, a projekt módszer alkalmazására építi. Az erdei iskola az együttes tevékenységekre alapozva biztosítja a szociális tanulás lehetőségét, a személyiség- és közösségfejlesztést, hiszen számos témakör feldolgozása csoportmunka keretei között valósul meg. A csoporton belüli együttműködés elengedhetetlen feltétele a csoport eredményes működésének, vagyis minden csoporttag nem csupán saját maga eredményes teljesítményének, hanem a csoport összes tagjának sikerességének is felelőse.
Az erdei iskola különös hangsúly fektet a környezettudatos viselkedés kialakítására. Játékos feladatok útján kívánjuk felhívni a tanulók figyelmét a környezetszennyezés ártalmaira, mérséklésének és megszüntetésének a lehetőségeire; a hulladék problémára, és a szelektív hulladékgyűjtés hosszútávú előnyeire, valamint a takarékos energiafelhasználásra. A diákok meghatározott időpontokban adatokat nyernek a környezet időjárásának állapotáról, ill. meghatározzák különböző vizek és talajok összetételét, pH-ját, minőségét is egy „környezetvédelmi detektív koffer” segítségével. Az adatokból különféle számsorokat, mérőszámokat állítanak elő, grafikonokat készítenek milliméterpapírra, ill. számítógépen, amely során fejlesztik kézügyességüket és matematikai-logikai készségüket, bővítik számítógépes felhasználói ismereteiket, valamint képessé válnak az adatok értelmezésével, a természetben lejátszódó folyamatok felfedezésére is. Az 5 nap alatt keresztszelvényeket készítenek a terület domborzatáról. Begyakorolják a térképolvasást, és megtanulnak útvonalat tervezni. Ezen kívül elkészítenek kartonpapírból egy 3 dimenziós makettet egy szintvonalas térképvázlat alapján, amely segíti a térképen ábrázolt domborzati viszonyoknak, a valóságban való elképzelését.
Az erdei iskola a természetben megfigyelhető új információk megszerzésén túl, alkalmas a már meglévő, a tanórákon elsajátított tudás „kipróbálására” is. A tanulók meggyőződhetnek arról, hogy az iskolában megszerzett tudás mennyire alkalmazható a gyakorlatban. Erre jó alkalmat kíván a természetben előforduló anyagok segítségével történő tűzgyújtás, vagy gyakrabban előforduló növények és állatok felismerése. Az 5 nap során a gyerekek új ismeretek mellett új készségeket is elsajátíthatnak. Az erdei iskola végére képesek lesznek rutinszerűen használni az iskola által biztosított növényhatározókat is, hiszen fontos, hogy a diákoknak ne csak a lexikális ismereteik bővüljenek, hanem tudják azt is, hogy honnan, és milyen módon juthatnak további információkhoz. |