Összefoglaló tájékoztató
A TÁMOP-3.1.4/09/1/2009-0027-es pályázat megvalósításáról
Intézményünk az elmúlt 2,5 évben 2 nagy projektet valósított meg.
Elsőként a KMOP 4.6.1-es infrastruktúra-fejlesztést célzó pályázat megvalósítása keretében a legkorszerűbb, két-plattformos (Windows-MAC), modern számítógépek kerültek az informatikai laborba, tanári laptopok kerültek beszerzésre, digitális fizika-kémia labort hoztunk létre, valamennyi tanteremben kivetített tanári munkaállomás használatának lehetőségét biztosítottuk, megújult a bútorzat mintegy fele, jól használható eszközpark került a fejlesztő-pedagógus gondozásába és tornaszobánk is új felszerelésekkel tudja fogadni a mozogni vágyókat.
A tavalyi tanévtől pedig a TÁMOP-3.1.4-es pályázat jegyében telnek a hónapok.
Bár a pályázat eredményességéről csak 2009 októberében kaptunk először tájékoztatást, már 2009-10-es tanévben a II. félévtől átálltunk a 9.-es évfolyam(9/a, ill. 9/b tanulócsoportok kompetencia alapú képzéséra magyarból, ill. matematikából. Ehhez a tanulók saját szerkesztésű és sokszorosítású munkafüzeteket kapta, ill. alkalmanként az EDUCATIO által biztosított CD-k ről másoltunk nekik feladatlapokat.
Pedagógusaink áttanulmányozták az EDUCATIO által rendelkezésre bocsátott CD-ket. Megállapítást – és más intézmények pedagógusaival is konzultálva megerősítést is – nyert
Hogy a teljes anyag nem leadható a tanórák keretében intézményünkben, az csak a pedagógusok által alkalmazható kínálatnak tekinthatjük. Ebből következően döntöttünk az anyagokból készített szakmailag és pedagógiailag intézményünk körülményeit és adottságait figyelembe vevő válogatások készítése mellett.
Ennek következtében az új tanévben már a pályázat keretében megvalósult belső innovációk eredményeként új, saját szerkesztésű, kompetencia alapú munkafüzetekből oktathatunk a matematika, a magyar szaktárgyak területén, valamint az említettek mellett a német és angol nyelvek oktatásánál saját pedagógusunk szerkesztette, a tankönyvet kiegészítő munkafüzet segíti az eredményesebb oktatást.
Így a 9/a, 9/b, 10/a, 10/b osztályok tanulói – mintegy 70 fő – a tavalyi bevezetést követően magyar, azaz szövegértés és matematika területen folyamatosan megvalósul a kompetencia alapú oktatás (Célérték: 20-20-Mv-70 fő)
Tanulóink IKT-s kompetenciáját nemcsak a jól kiválasztott tankönyv, hanem iskolánk számítástechnikával támogatott oktatási gyakorlata is fejleszti.
3 hetes nagyprojektjeink a MÉDIA (moduláris program is!), valamint az iskolaszocializáció-közösség témakörben feledhetetlen élményeket, új érzéseket biztosítottak sokaknak. (Célérték: 2-Mv-2)Előbbi egyfajta kitekintést biztosított egy valamennyiünket érintő, „kizárni lehetetlen” világ értelmezéséhez, elemzéséhez és kezeléséhez – egy team bele is kóstolt a készítésbe -, míg utóbbi önmagunk s az intézmény viszonyát, szempontjait, szabályait feszegette, s eredményesen döbbentett rá sokakat a jövőbeni helyes, helyesebb magatartásra.
Témaheteink elvitték/elviszik e tanévben a természetbe a gólyákat, az érettségizőket, valamint a 10-11-es osztályokat – azaz 6 tanulócsoport tanulóit, ahol megismerkedhettek Petőfi „Négy ökrös szekerének” születési körülményeivel, egy sörétgyárral, mint ipartörténeti emlékkel, a Sió holtágával, vagy a kelták településmaradványaival, ill. a korábban virágzó, de a XXI. századra, korunkban mára kihalt Hangos település nyomaival. (Célérték: 2-Mv-3)
A pedagógusok((Célérték: 12- Mv -15 fő) nem kímélték magukat sem, amikor részben szabadidejüket feláldozva vettek részt számos akkreditált továbbképzésen, hogy eredményesebb munkát végezhessenek a tanulókkal.
Részletesen:
- A projektmódszer alkalmazása hátrányos 12 db Magiszter 2007 nov
- SDT 11 db Digit.Ped 2008 ápr
- Változásmenedzsment 2 db Digit.Ped 2008 feb
- Kompetencia alapú oktatás 4 db (OKKER, FÜPI. Commitment)
- Inkluzió-integrációü – SNI 2 db MIOK 2010 ápr
- Új tanulásszervezés 13 db Novoszolg 2010 ápr
- IPR 11 db FÜPI 2010 jún
- IPR módszertani(Profi tanári komm.) 11 db Novoszolg 2010 aug
A fentiek alapján már 65-nél(Célérték: 45-Mv-65) több a pályázat keretében szerzett és figyelembe vehető tanúsítvány igazolja jobb hozzáértésünket, s támasztja alá reményünket, hogy még sikeresebb munkát végezhetünk majd.
Az iskola oktatott tantárgyainak IKT-s tanmenetei elkészültek.
Pedagógiai programja megújult, a pályázat nyomán tartalmazza az 1-3 hetes projektek programjával színesített munka leírását, a tantárgy-tömbösítés elveit – amelyek lehetővé teszik a múzeumpedagógiai rendezvények megvalósítását óraterven belül – e kérdésben a jövőben nem szándékozunk további kötöttségeket beépíteni, s maradunk a mintegy 5%-os szinten. A Pedagógiai programnak is rögzítenie kell az integrált tantárgyak, azaz tantárgyi bontás nélküli műveltségterületi oktatásáról szóló megállapodásunkat: azt, hogy 12. évfolyamon a történelemmel együttesen oktatjuk az állampolgári ismereteket Boriné Mátyus Gyöngyi, a történelemtanár segítségével. Erre a tervezett óraszámok az órarendben rendelkezésre állnak. Ugyanakkor a integrált természetismereti oktatás felé tett lépésként kell elkönyvelni a fizika-kémia-biológia-földrajz tantárgyak egyeztetett tanmeneteinek elkészültét, amely lépés a tantárgyi ismeretek párhuzamosságait igyekszik kiszűrni. Hasonló célok érdekében módosítjuk a magyar és történelem tanmeneteket: a rajz és vizuális kultúra tantárgy havi egy alkalommal az épp az időszakban oktatott korszakok stílusával, kultúrájával foglalkozik majd, visszanyerve ezzel a magyar és történelem órák számára a gyakorlásra fordítható időt.
Az IKT-vel támogatott órák aránya közelíti a 20%-ot, de számos pedagógus nem következetes a naplók ilyen irányú vezetésénél(nyelvek, ének), tehát valószínűsíthető, hogy a IKT-tanórák aránya eléri a 25%-ot.
Hárs István
projektmenedzser
|